Off topic: Nieuwe taalvariant
Thread poster: Jan Willem van Dormolen (X)
Jan Willem van Dormolen (X)
Jan Willem van Dormolen (X)  Identity Verified
Netherlands
Local time: 12:02
English to Dutch
+ ...
Apr 22, 2013

Ik wil graag pleiten voor het toevoegen aan ProZ van een nieuwe variant van het Nederlands (naast nl-NL en nl-BE): nl-CR.
Tot voor kort dacht ik dat die alleen door één spreker werd beheerst (Johan Cruyff), maar sinds vrijdag blijkt hij wijdverspreid te zijn in Nederland. In deze taalvariant wordt bijv. gesproken van 'de dag die je wist dat zou komen' en wenst men elkaar 'hou je veilig' toe.
Vooralsnog lijken er al zo'n vijf collega-taalprofessionals zich met nl-CR bezig te houden
... See more
Ik wil graag pleiten voor het toevoegen aan ProZ van een nieuwe variant van het Nederlands (naast nl-NL en nl-BE): nl-CR.
Tot voor kort dacht ik dat die alleen door één spreker werd beheerst (Johan Cruyff), maar sinds vrijdag blijkt hij wijdverspreid te zijn in Nederland. In deze taalvariant wordt bijv. gesproken van 'de dag die je wist dat zou komen' en wenst men elkaar 'hou je veilig' toe.
Vooralsnog lijken er al zo'n vijf collega-taalprofessionals zich met nl-CR bezig te houden (o.a. Deckers, Meeuwis en B).
Collapse


 
Marie-Helene Dubois
Marie-Helene Dubois  Identity Verified
Spain
Local time: 12:02
Member (2011)
Spanish to English
+ ...
hahaha Apr 22, 2013

Ik vraag mij wel af welke taal JC goed kan spreken want zijn Spaans doet zeer aan mijn oren en hij woont al meer dan 25 jaar in Spanje!

 
Jan Willem van Dormolen (X)
Jan Willem van Dormolen (X)  Identity Verified
Netherlands
Local time: 12:02
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Dat is logisch Apr 22, 2013

Marie-Helene Dubois wrote:

Ik vraag mij wel af welke taal JC goed kan spreken want zijn Spaans doet zeer aan mijn oren en hij woont al meer dan 25 jaar in Spanje!


...natuurlijk es-CR!


 
Gerard de Noord
Gerard de Noord  Identity Verified
France
Local time: 12:02
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
Cruyffiaans? Apr 22, 2013

Jan Willem van Dormolen wrote:

Ik wil graag pleiten voor het toevoegen aan ProZ van een nieuwe variant van het Nederlands (naast nl-NL en nl-BE): nl-CR.
Tot voor kort dacht ik dat die alleen door één spreker werd beheerst (Johan Cruyff), maar sinds vrijdag blijkt hij wijdverspreid te zijn in Nederland. In deze taalvariant wordt bijv. gesproken van 'de dag die je wist dat zou komen' ...


Maar Jan Willem,

"De dag die je wist" is geen Cruyffiaans. Het is literair verantwoord Nederlands:
http://taalprof.blogspot.be/2013/04/de-zin-die-we-vermoeden-dat-fout-is.html

Zing ze,
Gerard


 
Marie-Helene Dubois
Marie-Helene Dubois  Identity Verified
Spain
Local time: 12:02
Member (2011)
Spanish to English
+ ...
Natuurlijk! Apr 22, 2013

Jan Willem van Dormolen wrote:

Marie-Helene Dubois wrote:

Ik vraag mij wel af welke taal JC goed kan spreken want zijn Spaans doet zeer aan mijn oren en hij woont al meer dan 25 jaar in Spanje!


...natuurlijk es-CR!


hahahaha


 
Robert Rietvelt
Robert Rietvelt  Identity Verified
Local time: 12:02
Member (2006)
Spanish to Dutch
+ ...
Diepere filosofie May 26, 2013

Beste Jan Willem,

Ik denk dat wij nog niet toe zijn aan het Cruyffiaans, het is diepere filosofie die niet in het ABN te vatten is. Ieder nadeel HEEFT zijn voordeel (je moet het alleen snappen) en als de tegenstander meer doelpunten maakt dan jouw team, dan winnen ze inderdaad, een waarheid als een koe. Ik denk dat JC zijn tijd ver vooruit is, maar zijn gedachten nog niet duidelijk kan verwoorden.


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Nieuwe taalvariant






CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »
Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »