Gevraagd: woordenlijst act. en pass. taalbeheersing 12 jarige
Thread poster: Wouter van Kampen
Wouter van Kampen
Wouter van Kampen
Thailand
Local time: 07:26
Danish to Dutch
+ ...
Feb 9, 2007

Ik ben naar aanleiding van het onderwerp "Overzicht vertaalwoordenboeken" gaan zoeken naar een standaard woordenlijst met de woorden die een 12 jarige actief en passief beheerst. In de taalbeheersing van een 12 jarige zit vanzelfsprekend een enorm grote spreiding. Ik heb op mijn middelbare school ooit gehoord dat daar uitgebreid onderzoek naar gedaan is en dat er standaard lijsten zijn. Ik heb gekeken op de site van de TaalUnie maar ik vind niks.

Ik vermoed dat een 12 jarige ca. 200
... See more
Ik ben naar aanleiding van het onderwerp "Overzicht vertaalwoordenboeken" gaan zoeken naar een standaard woordenlijst met de woorden die een 12 jarige actief en passief beheerst. In de taalbeheersing van een 12 jarige zit vanzelfsprekend een enorm grote spreiding. Ik heb op mijn middelbare school ooit gehoord dat daar uitgebreid onderzoek naar gedaan is en dat er standaard lijsten zijn. Ik heb gekeken op de site van de TaalUnie maar ik vind niks.

Ik vermoed dat een 12 jarige ca. 2000 woorden actief beheerst en zo'n 6000 passief.

Wie kan mij aan zo'n lijst helpen?
Collapse


 
Stephanie Wloch
Stephanie Wloch  Identity Verified
Germany
Local time: 02:26
Member (2003)
Dutch to German
Jouw schatting aan de lage kant Feb 9, 2007

Hi Wouter,
interessant onderwerp. Met de zoekwoorden "woordenschat" en "leeftijd" kwam ik op.
http://lexicon.taalsite.nl/lexicon/Woordenschat/

Aantal woorden dat receptief beheerst wordt
leeftijd :12 jaar
tussen de 17000 (eentalige Nederlandse kinderen)
en 10000 (Turkse of Marokkaanse kinderen)

Van hun 9de tot hun 12de komen er tu
... See more
Hi Wouter,
interessant onderwerp. Met de zoekwoorden "woordenschat" en "leeftijd" kwam ik op.
http://lexicon.taalsite.nl/lexicon/Woordenschat/

Aantal woorden dat receptief beheerst wordt
leeftijd :12 jaar
tussen de 17000 (eentalige Nederlandse kinderen)
en 10000 (Turkse of Marokkaanse kinderen)

Van hun 9de tot hun 12de komen er tussen de 1700 en 3000 per jaar bij...

Groetjes Steffi

[Edited at 2007-02-09 19:58]
Collapse


 
Wouter van Kampen
Wouter van Kampen
Thailand
Local time: 07:26
Danish to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
Ja dat is veel hoger dan ik dacht Feb 9, 2007

Hoi Steffie,

Bedankt voor de link.
Ik vond na enig bladeren met mijn schermlezer:

# Woorden in het basisonderwijs. 15.000 woorden aangeboden aan leerlingen (1994)
Auteur: Schrooten, W.
Uitgever: University Press, Tilburg
ISBN: 9036197341

en

# Basiswoordenlijst (1998)
Auteurs: Koning, T. de Schlichting, L.
Uitgever: Swets & Zeitlinger BV, Lisse

Het liefst zou ik kunnen beschikken over een elektronische lijst in ascii of ansi (platte tekst).



 
Wouter van den Berg
Wouter van den Berg  Identity Verified
Netherlands
Local time: 02:26
English to Dutch
+ ...
Aantallen woorden hebben veel te maken met spellingconventies en onderzoeksdefinities Feb 9, 2007

Wat tellen we precies als een woord? In het Nederlands hoor je allerlei samenstellingen van woorden aan elkaar te schrijven. (Ik wil hier geen eerdere discussie heropenen; ik besef dat niet iedereen zich aan die aaneenschrijfregel houdt, maar constateer wel dat velen dat wel doen). Dat opent geweldige mogelijkheden, want veel kinderen zullen samenstellingen die ze nooit eerder hebben gezien prima herkennen. Zo *boost* je je woordenschat wel.

Of zouden samenstellingen van mededinging
... See more
Wat tellen we precies als een woord? In het Nederlands hoor je allerlei samenstellingen van woorden aan elkaar te schrijven. (Ik wil hier geen eerdere discussie heropenen; ik besef dat niet iedereen zich aan die aaneenschrijfregel houdt, maar constateer wel dat velen dat wel doen). Dat opent geweldige mogelijkheden, want veel kinderen zullen samenstellingen die ze nooit eerder hebben gezien prima herkennen. Zo *boost* je je woordenschat wel.

Of zouden samenstellingen van mededinging uitgesloten zijn? Maar ben je daar streng in, dan kom je volgens mij op je twaalfde nooit aan 17.000.

En wat doe je met homoniemen? Hoe vaak tel je woorden mee die verschillende betekenissen hebben, waarvan kinderen er wel meer dan één zullen kennen? Hoe dicht mogen die betekenissen bij elkaar liggen voor een dubbele telling?

Om alle hierboven genoemde woordaantallen te interpreteren moet je weten hoe de onderzoekers te werk zijn gegaan. Wat telden ze niet mee, wat telden ze juist dubbel? Het zal aan die lijsten wel te zien zijn. Jammer dat ze op internet blijkbaar niet te vinden zijn (maar in lijn met de ervaring dat je voor échte, degelijke, complete informatie nog steeds naar de bibliotheek moet).

Met hartelijke groet,

Wouter van den Berg

http://www.vertaalbureau.nl
http://www.vertaalbureau.nl/weblog
Collapse


 
Wouter van Kampen
Wouter van Kampen
Thailand
Local time: 07:26
Danish to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
:-) Feb 10, 2007

Wouter van den Berg wrote:

Wat tellen we precies als een woord? --snip--
Om alle hierboven genoemde woordaantallen te interpreteren moet je weten hoe de onderzoekers te werk zijn gegaan. --snip--


Dat ben ik hartgrondig met je eens

Op de middelbare school moest ik Engelse woordjes leren uit een boekje dat heette "The first 2000 words" o.i.d.. Het boekje was gebaseerd op een analyse van het alledaagse Engelse taalgebruik en bevatte de meest essentiële woordenschat nodig om een eenvoudig gesprek te kunnen voeren en eenvoudige teksten te kunnen lezen.
Zo'n lijst zou een goede basis vormen voor het samenstellen van een woordenboekje THNL. Er zijn op dit moment twee woordenboeken op de markt en die bevallen mij geen van beide.
Mijn benadering is erg praktisch ik ben geen taalwetenschapper maar een autodidact vertaler van technische teksten. Mijn dochter van 10 zit nu in Thailand op een privéschool waar zij zowel Engels als Thai leert. Dat lukt wel, maar een beetje extra steun zou geen kwaad kunnen. Haar laatste toets voor NaSk leverde maar net aan een voldoende op omdat ze een aantal vragen simpelweg niet begreep. Wat ik wil maken is een eenvoudig woordenboek voor kinderen met aanvullend de wat meer ingewikkelde woorden die nodig zijn om de lessen goed te kunnen volgen.

Wie kan mij helpen aan een lijst in ascii of ansi?


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Gevraagd: woordenlijst act. en pass. taalbeheersing 12 jarige






Trados Studio 2022 Freelance
The leading translation software used by over 270,000 translators.

Designed with your feedback in mind, Trados Studio 2022 delivers an unrivalled, powerful desktop and cloud solution, empowering you to work in the most efficient and cost-effective way.

More info »
Wordfast Pro
Translation Memory Software for Any Platform

Exclusive discount for ProZ.com users! Save over 13% when purchasing Wordfast Pro through ProZ.com. Wordfast is the world's #1 provider of platform-independent Translation Memory software. Consistently ranked the most user-friendly and highest value

Buy now! »